widget

Sunday, January 4, 2015

Bandar Paling Menakjubkan Mata Memandang Di Kelilingi Gunung


Terletak di kaki dua rabung gunung tinggi, dihubungkan dengan kawasan rendah terletaknya di mana dua salur masuk bertemu, Klaksvik adalah bandar kedua terbesar di Kepulauan Faroe dan pelabuhan nelayan penting. Bandar ini terletak di pulau Borðoy, di sebuah teluk yang terlindung dikelilingi oleh gunung tinggi dengan beberapa puncak yang paling tinggi di pulau Faroe. Di pintu masuk ke pelabuhan, adalah piramid gunung yang indah di pulau Kunoy, yang membentuk satu halangan pelindung yang besar kepada gelombang laut utara.

Klaksvik terletak di pelabuhan semulajadi terbaik di negara ini dengan banyak aktiviti menangkap ikan dan pemprosesan ikan sama ada di laut dan di darat. Keadaan ini telah membuat Klaksvik pusat perikanan yang paling penting di pulau. Kira-kira 10% daripada penduduk negara ini tinggal di Klaksvik, 30% daripada jumlah eksport ikan negara. Di samping itu, Klaksvik adalah rumah kepada salah satu daripada kilang pemprosesan ikan yang terbesar di Kepulauan Faroe serta slaughtery untuk salah satu daripada ladang utama salmon. 

Pada asalnya, terdapat empat ladang yang terletak di mana Klaksvik kini. Dalam masa, mereka meningkat kepada empat kampung yang akhirnya bergabung untuk membentuk bandar Klaksvik pada tahun 1938. Ia agak semula jadi untuk Klaksvik, yang terletak di sebelah salah satu pelabuhan yang terbaik di Faroe, untuk menjadi pusat perdagangan di rantau ini. 

Di samping itu, Klaksvik adalah mengeksploitasi potensinya sebagai destinasi pelancongan kelas pertama. Pekan ini tidak lama lagi akan menjadi rumah kepada salah satu kompleks runcit dan hiburan terbesar di negara ini manakala sebuah taman perindustrian baru terletak di pintu masuk terowong sedang dibina.









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...