widget

Monday, June 27, 2011

Kasut Tumit Tinggi : Jejas Kesuburan Wanita







Semalam penulis tengok satu rancangan pasal masalah wanita sekarang yang susah nak mengandung. Diantara banyak punca susah mengandung salah satu sebab adalah kerana kerap memakai kasut tumit tinggi. Betul ke ni!, lepas ni kena pesan kat anak-anak perempuan yang suka bergaya dengan kasut tumit tinggi bila keluar berjalan.
Tindakan memakai kasut bertumit tinggi membolehkan seseorang wanita nampak bergaya tetapi ia juga menjejaskan peluang si pemakai untuk menimang anak, mengikut kajian yang disiarkan kelmarin. 

Lagi satu pakai kasut tumit tinggi, kena atur langkah bila berjalan. Kalau silap langkah boleh terseliuh pergelangan kaki dan berdiri pun tidak seimbang boleh beri kesan kepada organ dalaman kepada saraf kaki dan lain-lain urat dibawah betis dan paha.

Pakar kesihatan dan kecergasan, Dax Moy berkata, gaya berdiri yang tidak seimbang setiap kali memakai kasut bertumit setinggi 12.7 sentimeter memberi kesan kepada organ dalaman dan kesuburan wanita.

"Jika wanita menghargai kesihatan mereka, elakkan dari memakai kasut bertumit tinggi dengan apa cara - ia tidak berbaloi dengan risiko." 

Penjualan kasut bertumit tinggi dan tirus mencatat peningkatan mendadak sejak selebriti termasuk Victoria Beckham, Madonna, Kelly Brooke dan Scarlett Johansson, mula memakainya.

Berikutan Minggu Fesyen London yang bermula Selasa ini, model Agensi Miu Miu dan Mourets dijangka menguasai pentas peragaan dengan mengenakan kasut bertumit tinggi. 

Namun, Moy sebaliknya memberi amaran, reka bentuk terbaru itu juga boleh membuatkan rambut gugur.

"Kedudukan pinggul cuba ditolak ke depan oleh pemakai membolehkan isi perut bergerak ke depan, menimbulkan keadaan yang ramai wanita menyangka ia adalah 'perut buncit. 

"Oleh itu, mereka memampatkan organ dalaman dalam keadaan yang dikenali sebagai visceroptosis. Ia tidak berhenti di situ - leher, belakang, sakit bahu, sakit kepala malah keguguran rambut ialah hasil tidak mempedulikan cara tubuh anda dicipta untuk bekerja," katanya. 

Visceroptosis ialah keadaan pernah dideritai wanita memakai korset atau barut dan kini ia tidak lagi menyakitkan pinggang sebaliknya menjadikan kaki sebagai mangsa.

Moy menambah: "Paling penting ialah masalah besar yang berpunca dari pemakaian kasut bertumit tinggi berkaitan dengan kesuburan, kitaran haid dan fungsi bahagian atas tubuh. 

DIANTARA FAKTA RISIKO KASUT TUMIT TINGGI. 

1. Jejaskan peluang untuk dapat anak
2.  Punca rambut gugur
3. Kasut tumit berukuran 12.7 sentimeter boleh jejaskan organ dalaman dan kesuburan wanita
4.  Sebabkan leher, lutut, sendi, tulang belakang, bahu menjadi sakit
5.  Boleh sebabkan pening kepala, gangguan haid.

Jadi nasihat kepada wanita yang belum atau sudah kawen, jika nak pakai juga bila sekali-sekala nak bergaya tapi ingat kesan jangka panjang.....

Wasallam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...