widget

Thursday, June 9, 2011

Lelaki Suka......


Detail Berita
 
BUKAN suatu rahsia jika lelaki adalah makhluk visual yang gemar melihat fizikal untuk pertama kali. Tak hairan juga jika lelaki senang melihat payudara wanita sebelum wajahnya. Dan untuk payudara, mereka akan melihat bahagian itu lebih lama dari bahagian tubuh yang lainnya.

Kaum wanita sering mengatakan, bahawa lelaki cenderung melihat payudara untuk pertama kali, sementara wajah mereka adalah hal terakhir yang mereka perhatikan. Bukti tersebut diyakini oleh sebuah penelitian ilmiah yang dilakukan para peneliti dari New Zealand's University of Wellington yang telah menemukan bahawa hal tersebut mereka lakukan.

Para ilmuwan telah menemukan, bahawa hampir setengah responden (47 peratus) lelaki mengerdipkan pandangan pertamanya pada payudara wanita. Sepertiganya melihat ke pinggang dan pinggul, sementara kurang dari 20 peratus melihat wajah perempuan.

Banyak yang percaya bahawa alasan di sebalik kecenderungan lelaki seperti itu kerana faktor evolusi. Tak hairan jika wanita dengan dada lebih besar dan pinggang ramping seperti Jennifer Hawkins, Lara Bingle, dan Rachael Finch memiliki tingkat yang lebih tinggi dari hormon estrogen wanita umumnya. Itu menunjukkan kesuburan yang lebih besar. Tapi para peneliti mengakui, bahawa mungkin ada penjelasan yang lebih membosankan.

"Lelaki mungkin lebih melihat pada payudara kerana bahagian itu boleh memuaskan secara estetik, tanpa menghiraukan ukuran," kata para peneliti seperti ditulis oleh Daily Telegraph.

Penelitian tersebut diberikan kepada calon-calon lelaki yang diminta melihat enam gambar dari wanita yang sama. Tapi ukuran payudara, pinggang, dan pinggul dibuat secara bervariasi. Mereka meneliti apa yang dilihat setiap lelaki pertama kali dan berapa lama mereka menatapnya. Dan hasilnya, payudara merupakan hal pertama dan terlama yang mereka pandang.

Setelah sejumlah kajian ilmiah, kita meyakini fakta-fakta tersebut boleh menjadi khabar baik dan khabar buruk.

"80 peratus dari ekspresi pertama pada payudara, dan perut. Lelaki menghabiskan waktu lebih konsisten melihat payudara, dan membuat kesimpulan secara signifikan ke bahagian atas mereka daripada daerah lain," papar peneliti.

Dalam penelitian ini juga menemukan, bahawa lelaki mulai menatap "komponen angka jam pasir" dalam waktu 0.2 saat. Selain itu, lelaki juga senang melakukan beberapa lirikan pada lengan, kaki bahagian bawah, dan kaki.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...