widget

Sunday, February 19, 2012

Bunga Paling Pelik Di Dunia



1. The Naked Coral Tree – Erythrina coralloides

Erythrina coralloides juga dikenali sebagai Coral Tree Fire, ini adalah jenis pokok berbunga dalam keluarga kekacang pea Fabaceae, boleh didapati sekitar Arizona di Amerika Syarikat hingga ke Oaxaca di Mexico. Ttumbuhan ini mempunyai kelopak merah yang keras, kelihatan seperti karang / terumbu karang, di mana biasanya tumbuh di padang pasir.
 
 
2. Enter the dragon – Darcunculus vulgaris

Kelihatan seperti sesuatu dari filem sains fiksyen, 'Darcunculus vulgaris', juga dikenali sebagaiArum Dragon, Voodoo Lily atau Lily Snake. Pokok ini berasal dari Greece dan di bahagianselatan barat Anatolia. Baru-baru ini telah dibawa ke Amerika, dan boleh didapati di Oregon,California dan Tennessee. Spesies ini mempunyai hood ungu yang besar dan mengendalikan.Mempunyai bau yang sangat tidak menyenangkan bagi manusia.
 
 
3. Rafflesia 

Bunga Rafflesia adalah bunga parasit yang ditemui oleh Sir Thomas Stamford Raffles pada tahun 1818 semasa ekspedisi melalui hutan hujan di sumatera, IndonesiaSebahagian daripada lojidilihat sebagai tambahan kepada bunga anggur batangBunga memiliki lima kelopak bulat besar dan dapat tumbuh hingga lebih dari 100 sentimeter. Rafflesias berbau seperti daging busukini adalah satutaktik untuk menarik serangga seperti lalat atau kumbang bangkai untuk tujuan pendebungaan.


4. Strange fruit – Barringtonia asiatica 

Barringtonia asiaticajuga dikenali sebagai Pokok Racun Laut datang dari Lautan Hindi.Pinggiran yang runcing menyerupai kelopak tajam yang menyerupai kelopak menyerupai sesuatuseperti lampu lavaUkuran tengah pohon yang tumbuh dari kelopak bunga menghasilkan buah yang hampir berbentuk kotak.


5. Furry but strange – Stapelia grandiflora
 
Jika anda membuang tumbuhan kerana mereka tidak berbulu dan menyeronokkan untuk dipandang,maka anda akan mendapati separuh daripada kriteria ini dengan Stapelia grandiflora yang berasaldari Afrika SelatanIajuga dikenali sebagai Bunga Carrion dan Giant Zulutumbuhan inimempunyai rupa yang berbulu yang berfungsi untuk menarik serangga pendebungaan mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...