widget

Wednesday, February 15, 2012

Inilah Kisah Gadis Lumpuh Tulis Novel Dengan Bibir




VIVAnews - Banyak jalan menuju Rome. Mungkin itu yang membuat Wang Qianjin tak mengubur mimpinya menjadi penulis novel. Meski tangannya lumpuh, ia masih boleh menggunakan gerak bibir untuk menulis kisahnya huruf demi huruf ke layar komputer.

Gadis 18 tahun berasal Zhenjiang, Daerah Jiangsu, China bahagian timur, itu menderita lumpuh otak atau cerebral palsy.

Selain sulit menggerakkan tangan, penyakit itu juga membuat Wang kesulitan berkomunikasi. Ia hanya menggunakan komputer untuk berhubungan dengan dunia luar.

Meski tak pernah mendapat pendidikan formal di sekolah, ia sangat fasih berkomunikasi dalam bahasa China, walau lbelajar di layar komputer. Ia juga memahami bahasa Jepun dan Korea.

“Saya banyak menonton drama TV yang ada tulisan terjemahannya di layar. Saya mempelajari itu sekaligus pengucapannya. Saya selalu ingat semua setelah menontonnya sekali,” katanya seperti dikutip dari laman orange.co.uk.

Hanya boleh berkomunikasi melalui komputer, Wang sangat menikmati dunia maya. Ia menulis banyak kisah dengan nama samaran ‘The Exiles Fairy’. Karya terbarunya, kisah cinta sepanjang 200 ribu karakter yang menggambarkan perjalanan seorang gadis dari keluarga kaya yang jatuh cinta dengan seorang gangster.

Ia mengunggah kisahnya bab demi bab. Lebih 340 ribu pengakses. “Banyak pembaca meninggalkan pesan untuk saya, meminta saya untuk meng-update lebih cepat, tapi saya hanya boleh menulis secepat saya boleh,” katanya.

Kini, dia berjuang keras menyelesaikan novelnya sesuai kontrak dengan seorang penerbit online . “Saya menulis mulai jam 9 pagi hingga 1 malam. Selain makan dan tidur, saya menghabiskan seluruh waktu saya di depan komputer.”

Ayahnya, Wang Yunqi, baru menyedari bakat dan kehebatan putrinya setelah seorang penerbit online menawarkan kontrak kerja sama untuk sebuah novel. “Dia hanya tinggal di rumah dan tidak pernah sekolah. Sulit untuk percaya bahawa dia dapat menulis, bahkan menulis novel,” kata sang ayah.

Celebral palsy merupakan penyakit yang ditandai dengan terganggunya fungsi otak dan jaringan saraf yang mengendalikan gerakan, laju belajar, pendengaran, penglihatan, dan kemampuan berfikir.

Penyebabnya belum dapat dipastikan. Namun, banyak yang beranggapan terjadi akibat kelahiran prematur sehingga bahagian otak belum berkembang sempurna, bayi lahir tidak langsung menangis sehingga otak kekurangan oksigen, atau adanya cacat tulang belakang dan pendarahan di otak.

Wang telah menjadi inspirasi orang untuk tak menyerah dengan keadaan.

Read more: http://www.borakkosong.com/2011/06/inilah-kisah-gadis-lumpuh-tulis-novel.html#ixzz1mP85ttIV

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...